Befogadó pedagógusok támogatása

Intézményünk a közoktatási törvény alapján egységes módszertani gyógypedagógiai intézményként részt vállal a pedagógus-továbbképzésben.

  • Intézménylátogatások

    Az időszakos iskolalátogatások alkalmával az integrációt segítő gyógypedagógusok személyesen is felkeresik a befogadó általános- és középiskolákat, Budapesti területén belül az óvodákat is.
    Utazótanárunk tájékozódik a befogadó intézményben az integrált nevelés, oktatás körülményeiről. A gyermek/tanuló gyengénlátásból vagy aliglátásból fakadó sajátos nevelési szükségleteinek megismerése céljából foglalkozáson/tanórán is részt vesz. A látogatás alkalmával a befogadó pedagógusokkal megbeszéli a látássérüléssel kapcsolatos egyéni teendőket, a különböző speciális oktatási módszereket. Pedagógiai látásvizsgálatot végez, speciális optikai- és tanulást segítő eszközöket, valamint célszerű tanulásszervezési módokat ajánl.

    A pedagógus és a gyógypedagógus együttműködését szolgálja óvodában a „Nyitni-kék”, általános iskolában a „Ne felejts!”, középiskolában a „Ráció-integráció” dosszié. Ez egy-egy az évek során bővülő tartalmú dokumentum-gyűjtemény, amely tartalmazza a sajátos nevelési igénnyel kapcsolatos legfontosabb információkat, másrészt biztosítja a kapcsolattartást és az együttműködést a gyógypedagógussal.

  • Szakmai nyílt napok

    E programok az együttnevelésben részt vevő pedagógusok számára teszik lehetővé az alapvető gyógypedagógiai kompetenciák megszerzését. Az elhangzó előadásokon tájékoztatást adunk a gyengénlátás fogalmáról, a szembetegségekről, a sérülés-specifikus módszertanról. Az eszközbemutatón a pedagógusokat megismertetjük a tanulást segítő optikai és szemléltető eszközökkel. Az interaktív szimulációs gyakorlatokon a látássérülés megtapasztalását biztosító szimulációs szemüvegekkel végezhetnek az óvodai/iskolai életre jellemző tevékenységeket. Az óvodapedagógusok megtekinthetik csoportos iskola - előkészítő foglalkozásunkat, valamint a gyermekek mozgásfejlesztését, az általános és középiskolai pedagógusok óralátogatásokon, személyes megbeszéléseken ismerhetik meg speciális eszközeinket, módszereinket.

    Nyílt napok 2017/2018. tanév

    Időpont

    Érintett intézmények

    Téma

    10. 05.

    csütörtök

    általános iskola
    és középiskola

    csop.: A gyengénlátás fogalma; a látássérülés pedagógiai következményei; a követelménytámasztás változásai látássérült gyermekek esetében; A tanulást segítő optikai eszközök és használatuk – bemutatóval egybekötött előadás;
    csop.: a matematika tantárgy módszertana előadás és film (1. osztályosok pedagógusai számára)

    10. 27.

    péntek

    óvoda

    A gyengénlátás fogalma; a látássérülés pedagógiai következményei; a befogadás jogszabályi háttere

    A nagymozgások, finommozgások fejlesztése az óvodában

    11.30.

    csütörtök

    általános iskola
    és középiskola

    A kulcskompetenciák kialakítása gyengénlátó és aliglátó tanulók esetében; a szemléltetés jelentősége a látássérült tanulók számára

    Az idegen nyelv tanításának specialitásai

    12.08. péntek

    óvoda

    Játék a sajátos nevelési igényű gyermekek életében; gyengénlátó gyermek a csoportban – környezeti adaptáció, beilleszkedési problémák

    01. 26.

    péntek

    óvoda

    A gyengénlátás fogalma; a látássérülés pedagógiai következményei; a sajátos nevelési igény jelentése gyengénlátás esetén;

    Gyengénlátó gyermek az óvodában (film)

    02. 15.

    csütörtök

    általános iskola
    és középiskola

    Az informatika a látássérült tanulók életében: speciális programok, lehetőségek

    Az informatika, mint a társadalmi beilleszkedés eszköze

    04.12.

    csütörtök

    általános iskola
    és középiskola

    A testnevelés és a sport szerepe a gyengénlátó és az aliglátó gyermekek életében

    04.27.

    péntek

    óvodai

    Látásnevelés az óvodában; képességfejlesztés-iskolaérettség

    06. 21.

    csütörtök

    általános iskola

    A leendő első osztályosok tanítóinak továbbképzése 1. rész: a gyengénlátás fogalma, a látássérülés pedagógiai következményei; szemészeti alapismeretek;; betekintés az iskola-előkészítő táborunk munkájába; a matematika tantárgy módszertana

    08. 23.

    csütörtök

    általános iskola

    A leendő első osztályosok tanítóinak továbbképzése 2. rész: az olvasás-, írás tantárgy módszertana; tanulást segítő eszközök, optikai és elektronikai segédeszközök, környezeti adaptáció

  • Kihelyezett szakmai nap
    A felső tagozatba lépéskor a befogadó iskoláknak lehetőségük nyílik egy kihelyeztett szakmai programot igényelni, ahol a tantestület érintett tagjai helyben, egy értekezlet során megismerhetik a gyengénlátó tanulóval kapcsolatos legfontosabb információkat. Tájékoztatást kapnak a tanuló szemészeti diagnózisáról, annak pedagógiai következményeiről, sajátos nevelési igényéről. Érzékenyítés során szimulációs szemüvegek kipróbálásával élhetik át a tanítványuk mindennapi helyzeteit. Személyes konzultációra is ad lehetőséget a program.
  • Szaktanácsadás befogadó óvodák, iskolák részére

    Az EGYMI pedagógiai szakmai szolgáltatás keretében látja el a szaktanácsadást.
    A szaktanácsadás célja a gyengénlátó, aliglátó gyermeket, tanulót befogadó többségi óvodák, iskolák munkájának segítése az inklúzió megvalósításában.

    A szaktanácsadó felkérésre:

    • információkat nyújt az inkluzív nevelésre-oktatásra vonatkozó jogszabályokról, a szakirányú EGYMI szolgáltatásairól,
    • szakszerű segítséget ad a pedagógiai program, a helyi tantervek gyengénlátó, aliglátó gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges tartalmakkal történő kiegészítéséhez, a program megvalósításához,
    • javaslatot tesz az egyéb belső intézményi dokumentumok:
      SZMSZ, IMIP kiegészítéséhez,
    • tájékoztatja a szakmai munkaközösségeket a speciális módszerekről,
    • bemutatja az adaptálható hazai és külföldi jó gyakorlatokat,
    • támogatja a befogadó iskola integrált neveléshez fűződő innovációs tevékenységét, a befogadó szemlélet kialakítását a tantestületben,
    • igény szerint egyéni tanácsadást biztosít.

  • Kiadványok

    Az alábbi segédanyagok hozzájárulnak az integrált neveléshez, oktatáshoz alapvetően szükséges gyógypedagógiai kompetencia megszerzéséhez.

    • Tantárgyi módszertani útmutatók - CD
    • Speciális tantárgyi feladatlapok - CD
    • "Közelről nézve – a gyengénlátó gyermek" - könyv
    • Fejlesztő eljárások óvodáskorú gyengénlátó gyermekek számára - CD
    • Filmek az integrált nevelés, oktatás segítéséhez
    • Nevelési tanácsok gyengénlátó tanulót nevelő szülők számára - CD
    • "Ismerd meg Budapestet" fotósorozat - DVD

    A CD-ket, DVD-t és a könyvet térítésmentesen átadjuk nyílt napjaink vendégeinek. A filmeket az intézményünkben tartott programokon vetítjük.

  • Boldog Iskola
  • Támogassa intézményünket 1%